З 1 січня 2025 року в Україні зростуть акцизи на паливо, що повинно вплинути на ціни. Водночас на ринку пального ажіотаж не спостерігається, тому вартість бензину, автогазу та дизельного пального на початку нового року суттєво не зміниться. Що буде далі та які фактори вплинуть на ситуацію зі ціною бензину, дизельного пального і автогазу?
На думку фінансового аналітика, члена Українського товариства фінансових аналітиків Андрія Шевчишина, є базові фактори впливу на ціну пального: курс гривні, акцизна політика, світові ціни на нафту.
"Одним із трендів в Україні стало легалізування зарплат у більшості мереж (окрім кількох великих, які працюють "в білу"). Цей тренд у 2025 році може переформатувати ринок і вплинути на ціни "соціальних" мереж", — додав Шевчишин.
З 1 січня 2025 року, відповідно до закону №11256-2 про підвищення акцизів на паливо, відбудеться черговий етап цього процесу. І хоч підвищені акцизи на бензин, дизельне паливо та автогаз повинні були б вплинути на вартість пального на заправках, наразі ціни залишаються стабільними, зокрема через те, що зміни вже були протестовані трейдерами. Тому, як нагадав експерт з енергетичного ринку Геннадій Рябцев, відчутні зміни будуть лише в структурі податків, збільшення військового збору та введення податку на діяльність АЗС.
Інший експерт паливного ринку Дмитро Леушкін додає, що наразі спостерігається атипова поведінка трейдерів, які не поспішають скуповувати паливно-мастильні матеріали в очікуванні підвищення акцизів. І причин кілька. Зокрема, наповненість ринку та зимовий сезон, який цього року, на думку експерта, буде рекордно низьким за рівнем попиту.
З 1 січня 2025 року, відповідно до закону №11256-2 про підвищення акцизів на паливо, відбудеться черговий етап цього процесу
Також Леушкін вказав на ще один фактор, який впливає на поведінку учасників ринку, а саме — непередбачувану політику Дональда Трампа, який прийде до влади в США вже в січні.
"Трейдери побоюються, що куплять, щоб заробити, а Трамп візьме і завалить ринок нафти. Тоді заробити не вдасться, а "попасти" ніхто не хоче", — додав Леушкін.
Підсумовуючи всі фактори, експерт зазначив, що зростання цін на стелах українських АЗС через нові податки можна очікувати не раніше початку лютого 2025 року.
Фінансовий аналітик Андрій Шевчишин також вважає, що зростання буде стриманим і поступовим.
"Зростання курсу долара до 45 грн при очікуваному зниженні світових цін на нафту призведе до стриманого зростання цін на стелах. Очікую поступове зростання на 3-4 грн за літр", — надав свій прогноз Шевчишин.
Тим часом після тижневого падіння 24 грудня знову зросли ціни на нафту. "На минулому тижні обидва контрольні показники нафти знизилися більш ніж на 2% через занепокоєння щодо глобального економічного зростання та попиту на нафту після того, як центральний банк США висловив обережність щодо подальшого ослаблення монетарної політики", — повідомляє Reuters.
Ф'ючерси на нафту Brent зросли на 36 центів, або 0,5%, до 73,3 долара за барель, а ф'ючерси на американську нафту West Texas Intermediate зросли на 39 центів, або 0,6%, до 69,85 долара за барель.
Як зазначають фахівці агентства, європейським постачанням це не загрожує, адже напередодні після технічної зупинки відновив свою роботу трубопровід "Дружба", який транспортує російську та казахську нафту до Угорщини, Словаччини, Чехії та Німеччини. Зазвичай трубопровід транспортує 300 тис. барелів нафти на день.
Ф'ючерси на нафту Brent зросли на 36 центів, або 0,5%, до 73,3 долара за барель, а ф'ючерси на американську нафту West Texas Intermediate зросли на 39 центів, або 0,6%, до 69,85 долара за барель
Як пояснив Геннадій Рябцев, загострення відносин України з іншими сусідніми країнами може стати тим фактором, який вплине на зміну цін.
"Тут можуть бути різні форс-мажори, наприклад, загострення відносин України та Словаччини, що може призвести до певних проблем на кордоні з цією державою. Але словацьких нафтопродуктів не так вже й багато, щоб це могло суттєво вплинути на ціни. У наступному році, так само, як і в цьому, ціни будуть визначатися вартістю нафтопродуктів на кордоні, адже 85% нафтопродуктів імпортується в Україну, а також курсом національної валюти. Адже саме в євро сплачується акцизний податок за курсом Нацбанку, а також в євро здійснюються закупівлі на європейських майданчиках. Насправді ми зараз знаходимося в "мертвому" сезоні, протягом якого суттєвих закупівель і продажів нафтопродуктів не відбувається через різдвяні свята", — зазначив Рябцев. Тому до 15 січня, на думку експерта, суттєвих змін у галузі не буде.
"Основними постачальниками залишаться європейці, однак словаки та угорці можуть через зупинку транзиту газу погіршити умови. Проте ринок дуже диверсифікований, тому сподіваюся, що досить швидко вдасться знайти паливо в інших місцях", — додає Андрій Шевчишин.
Тим часом, експерти сподіваються, що про дефіцит пального в 2025 році взагалі не йтиметься, адже європейські підприємства вже виробляють обсяги пального з урахуванням частки закупок українськими трейдерами. Крім того, у випадку припинення активної фази війни протягом 2025 року можливо початок робіт з відновлення власних українських потужностей, перш за все Кременчуцького НПЗ. Також можуть бути запущені нові міні-НПЗ.
Ще один фактор впливу на ціну сирої нафти —