Тому, як попередила член комітету з питань фінансів, податкової та митної політики Ніна Южаніна, з 1 березня може зупинитися робота всіх АЗС через використання до цього терміну лише реєстраторів розрахункових операцій, які формують фіскальні чеки за новою формою, затвердженою наказом Мінфіну №601.
За словами Ніни Южаніної, АЗС повинні припинити продаж пального і закритися
Тому, за її словами, АЗС повинні припинити продаж пального і закритися. В іншому випадку заправки отримають штраф у розмірі 150% вартості проданого пального. Це пов'язано з тим, що можна буде використовувати лише РРО, які формують фіскальні чеки за новою формою. Однак наразі жоден РРО не може бути доопрацьований і оновлений.
"Зараз жоден РРО не може бути доопрацьований і оновлений, оскільки Нацбанк, Мінфін і ГНС не затвердили новий протокол передачі інформації від РРО в ГНС з урахуванням нової форми фіскального чека. Коли затвердять — невідомо", — написала Южаніна.
Експерт з енергетичних питань, директор ТОВ "Консалтингова група А-95" Сергій Куюн, зі свого боку, зазначив, що критична інфраструктура без пального не залишиться. А те, що, відомства вчасно не підготували протокол, ринок не зупинить.
"Якщо вони критично не встигають з чимось, я думаю, вони можуть відстрочити дію цього документа. Але це вже проблема Мінфіну. Я впевнений, що ніхто не припинить відпуск пального, і всі будуть працювати. У цій формі немає критичних змін. Умовно кажучи, передбачається, що на чеках буде міститися деяка нова інформація. На звітність заправних станцій за обсягами це не вплине. Умовно кажучи, змінюється форма чека. З'являться кілька нових параметрів, якісь зникнуть. Хіба це поважна причина, щоб говорити, що заправна станція припинить роботу? Вважаю, що ні", - сказав Сергій Куюн.
Умовно кажучи, передбачається, що на чеках буде міститися деяка нова інформація. На звітність заправних станцій за обсягами це не вплине
Він також зазначив, що такі гучні заяви про "вимислені загрози" робити не варто.
З Куюном погодився економіст, голова Економічного дискусійного клубу Олег Пендзин. Він застеріг від паніки і заяв про колапс з пальним.
Зі свого боку, енергетичний експерт Геннадій Рябцев прокоментував не лише проблему, але й пояснив, чому вона може повторитися.
"На жаль, ми маємо досить звичну проблему, коли документи, від наявності яких залежить нормальне функціонування суб'єктів господарювання, не готують вчасно. Правильно роблять і профільні експерти, і народні депутати, коли підсвічують ці проблеми і звертають увагу в першу чергу тих, хто повинен створювати і формувати необхідні нормативно-правові передумови для того, щоб у бізнесу не було проблем", — сказав Рябцев.
Склалася досить звична проблема, коли документи, від наявності яких залежить нормальне функціонування суб'єктів господарювання, не готують вчасно
Він погодився з Сергієм Куюном щодо роботи АЗС. Однак зазначив, що така ситуація склалася з вини державної виконавчої влади.
"Не думаю, що після такого згадування виконавці нехтуватимуть таким увагою... Закриття АЗС, безумовно, не буде, проте цей процес варто тримати під контролем. Теоретично, ситуація тягне за собою штраф для АЗС. Але тут є об'єктивне підґрунтя його не платити, адже немає нормативного документа. Тому, як працювати?" — додав він.
Такая ситуация виникла, на його думку, через низьку виконавчу дисципліну і може ще не раз повторитися.
"Виключно тільки через це. Це проблема, на жаль, органів державної влади в Україні, і це є наслідком недостатньої вимогливості керівників, які в більшості своїй є некваліфікованими і безвідповідальними. Все визначається керівництвом. Зараз, на жаль, навіть не визнається наявність проблеми низької виконавчої дисципліни в органах державної влади. Тому ці проблеми будуть виникати і надалі і викликати авральні роботи там, де це можна було зробити за нормативами", — пояснив Геннадій Рябцев.
Зазначимо, що про штрафи для тих, хто буде видавати фіскальні чеки за старою формою говорили, зокрема, і 1 січня 2025 року. Мінфін наказом передбачив можливість вказання в фіскальному чеку спрощеної назви товару, встановлення визначення платіжного термінала, що поєднується з РРО, а також внесення ряду технічних правок у положення №13. Відповідно до наказу формувати чеки за старою формою було дозволено тільки до 1 січня 2025 року (в окремих випадках магазинам безмитної торгівлі — до 16 березня 2025 року).