субота04 січня 2025
telegraf.org.ua

Радикальні методи: чи повернуться українці з-за кордону, якщо в ЄС зменшать виплати та підтримку?

Уряд України продовжує шукати способи повернення своїх громадян з-за кордону і навіть може вдатися до радикальних заходів, зокрема, скорочення підтримки. Експерти, опитані Фокусом, вважають, що дії влади більше спрямовані на політичні цілі, ніж на вирішення реальних проблем українців.
Радикальные меры: вернутся ли украинцы из-за границы, если в ЕС уменьшат выплаты и помощь?

Уряд України розглядає різні способи стимулювання повернення українців з-за кордону. Однією з пропозицій є скорочення підтримки для українських біженців у країнах ЄС. Також обговорюється обмеження доступу до консульських послуг для чоловіків призовного віку. Про це пише іспанське суспільно-політичне видання El Pais.

Влада не вперше говорить про повернення українців на Батьківщину, і тепер для вирішення цієї задачі створено нове відомство — Міністерство національної єдності. Президент Володимир Зеленський назвав його роботу однією з пріоритетних у рамках плану постійності, представленого парламенту 19 листопада. Міністерство створено на базі реорганізованого Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій і офіційно розпочало функціонувати 3 грудня.

Повернення українців з-за кордону: підготовка до виборів в Україні

Політичний експерт Олег Постернак вважає, що до інформації від західних ЗМІ щодо таких питань слід ставитися обережно, оскільки вона може бути інтерпретована по-різному. Проте є два очевидних сигнали, що влада активно працює над залученням голосів з закордонного виборчого округу.

Якщо дійсно будуть прийняті заходи щодо скорочення підтримки біженцям, то на голоси закордонних українців розраховувати не варто, вважає експерт, оскільки ці рішення будуть сприйняті дуже негативно. Тим не менш, такий підхід може отримати схвалення частини українського суспільства, особливо тих, хто залишався в країні під час війни і негативно ставиться до тих, хто за кордоном.

"Тому що є велика маса людей, які виїхали за кордон з регіонів, де немає масштабних руйнувань (наприклад, з західних областей), і ці люди часто працевлаштовані нелегально або виїхали, щоб уникнути мобілізації. У цьому контексті ідея їх повернення може бути сприйнята як "справедливий крок" з точки зору тих, хто залишався в Україні", — припускає політолог.

Повернення українців з-за кордону, а не з окупації

Громадський і політичний діяч, доктор юридичних наук Борис Бабін відзначає, що в цілому, ідея створення Міністерства національної єдності викликала не просто суперечливу, а дуже обґрунтовану критику з боку різних експертів і суспільства. Основною проблемою є ліквідація Міністерства реінтеграції, яке відповідало за українців на окупованих територіях.

Експерт вважає, що це рішення влади виглядає як політичний хід для забезпечення голосів української діаспори. Створення нового міністерства для цього викликає питання щодо доцільності та ефективності такого кроку, адже це прецедент, якого не було в новітній історії України. Крім того, виникає питання про реалізацію програми повернення українців.

"Єдина категорія громадян, по якій влада України може і повинна вимагати повернення — це військовозобов'язані. Згідно з Конституцією України, всі громадяни мають обов'язок захищати державу. Якщо людина придатна до військової служби, або її професійна діяльність є критично важливою для обороноздатності, держава має право вимагати їх повернення. Це влада повинна обговорювати з суспільством і закордонними партнерами. Але значна кількість українців, які виїхали за кордон — це цивільне населення, яке підпадає під міжнародний захист", — продовжує Бабін.

За словами експерта, в таких умовах вимоги України до іноземних держав зменшити або скасувати цю захист можуть суперечити міжнародному праву, а також Конституції України. Якщо влада буде наполягати на таких кроках, це не тільки не поверне масово громадян в Україну, але й посилить їх інтеграцію в країнах перебування.

Європейські країни сприймають українських біженців як ресурс для своїх економік і суспільств. Тому примусові заходи або скорочення допомоги не стимулюватимуть повернення. Бабін вважає, що єдиними ефективними способами для заохочення українців до повернення є завершення війни, стабільність, підвищення рівня доходів і поліпшення політичної ситуації та ситуації з безпекою в Україні.

Такої ж думки директор по адвокації Центру прав людини ZMINA Єлена Лунева.

За словами експерта, повернення в країну, де тривають бойові дії, відбуваються щоденні ракетні удари та атаки дронів, означає для людей не тільки ризик для життя, їм ще потрібно самостійно шукати житло, роботу і вирішувати численні проблеми без належної державної підтримки. У такій ситуації спроби скорочувати допомогу або переконувати європейські країни в цьому є недоцільними, якщо Україна не виконала своє "домашнє завдання" — створення умов для повернення.

"На мій погляд, Україна зараз абсолютно не готова до масового повернення громадян. Повинен бути баланс: держава повинна бути зацікавлена в людях, адже їх повернення — це питання відновлення країни, демографії та майбутнього. Але виникає питання, чому держава робить акцент на поверненні українців з-за кордону, ігноруючи тих, хто залишився на окупованих територіях або є внутрішньо переміщеними особами", — продовжує Лунева.

Україна поки не створює необхідних умов для цих людей, не вирішує проблеми з документами, виплатами або базовою підтримкою. Більше того, орган, який раніше займався питаннями ВПЛ — Міністерство реінтеграції, — реорганізується в Міністерство національної єдності, яке займається тільки українцями за кордоном.

"Це виглядає як дивна і непослідовна політика, яка тільки посилює дисбаланс у ставленні до різних категорій громадян. Так не повинно бути", — резюмує експерт.

Міністерство національної єдності: навіщо воно потрібно

Організаційні аспекти нового міністерства також викликають багато питань. Так, Борис Бабін ставить питання: за які кошти воно буде працювати, якщо бюджет вже затверджений? Які повноваження матиме ця структура, якщо вони будуть дублювати функції МЗС?

"І можна почитати Конституцію, там чиновники повинні діяти відповідно до законів. Виникає питання, хлопці, а що ви робите? На які кошти ви це робите? Адже ви ж державні службовці, ви маєте бюджетну програму, кошторис, розподіл. Я цього всього не бачу. Це створює ситуацію, в якій іноземні партнери не будуть розуміти ролі представників цього міністерства", — говорить Бабін.

Таким чином, ідея створення Міністерства національної єдності виглядає непродуманою і в основному політично мотивованою. За словами експерта, замість того, щоб вирішувати реальні проблеми українців на окупованих територіях або сприяти їх поверненню, влада створ