п’ятниця21 лютого 2025
telegraf.org.ua

Учні влаштували сценку з побиттям військового: чому діти ненавидять ТЦК та кого слід покарати.

У одній зі столичних шкіл діти продемонстрували сценку, в якій зображували побиття військовослужбовця. Це викликало негайну реакцію суспільства, зокрема міністра освіти Лісового, внаслідок чого педагог-організатор була звільнена. Фокус дізнався, чому учні відчувають ненависть до представників ТЦК, а також кого слід покарати через цей скандал.
Школьники инсценировали избиение военного: в чем причина ненависти к ТЦК и кто должен понести наказание?

У київській школі №309 під час святкового концерту показали сценку, в якій цивільний побив чоловіка у військовій формі. За словами начальника управління комунікацій командування Сухопутних військ Віталія Саранцева, "це симптом серйозної проблеми".

Скандал у школі Києва: що відомо

Під час виступу на сцену київської школи вийшов чоловік у військовій формі з папкою в руках. До нього підійшов хлопець у цивільному і одним ударом збив військовослужбовця з ніг. Саранцев не розуміє, як мобілізація — необхідний крок для виживання країни — стала предметом висміювання на рівні шкільних заходів. На його думку, винні дорослі, які самі розганяють наратив про "кримінальний" ТЦК.

"Війна не пробачає помилок, і однією з найбільших є підміна понять. І якщо в головах українських дітей український військовий — ворог, а "взяти" його — прояв героїзму, то всім нам — величезна жирна "двійка". Але війна "двійок" не ставить", — сказав Саранцев.

На скандал у школі Києва миттєво відреагували в Дарницькій райдержадміністрації, де заявили, що проведуть розслідування. Незабаром з'явилася реакція міністра науки та освіти Оксена Лісового, який назвав те, що сталося, ганебним.

"Відео, на якому учні київської школи розігрують сценку, в якій демонструють відверте зневаження до "військового", є ганебним і недопустимим на третьому році повномасштабного вторгнення та 11 році війни. Мені особисто дико, що жоден з тих, хто брав участь у підготовці та безпосередньо у цій сцені, не відчув опору", — повідомив Лісовий.

Він зазначив, що мав особисту телефонну розмову з директором школи, вимагав провести службове розслідування та зібрати пояснення від усіх, хто брав участь. Крім цього, розслідування щодо факту учнівського виступу розпочали ювенальні поліцейські Києва.

Ввечері 17 лютого на скандал у школі Києва відреагувала директор навчального закладу Ольга Тимошенко. Вона вибачилася перед усіма, кого "заділа або образила" сценка. За її словами, вже проведено службове розслідування, зібрані пояснення від усіх причетних і проінформовані відповідні органи.

Вона розповіла, що сценка, в якій побили військового, не була частиною запланованої святкової програми. Тоді як нагляд педагогів за діями дітей "виявився недостатнім".

"Учні, які створили сценку, не усвідомлювали глибоких наслідків такого вчинку, вважаючи це жартом без негативного контексту", — сказала вона.

Директор додала, що через скандал у школі Києва вже заплановані "виховні заходи" — розмови з військовими та уроки з медіаграмотності. Також у навчальному закладі буде посилено контроль за організацією та проведенням виховних заходів.

18 лютого стало відомо, що педагог-організатор концерту в школі написала заяву на звільнення. За її словами, вона нібито не знала, що одне з виступів завершиться сценкою з побиттям військового. Проте директор припускає, що педагог-організатор знала про виступ, оскільки школярі репетирували кілька варіантів завершення спектаклю. Сьогодні представники ТЦК відвідають дітей через скандал у школі Києва, зазначила Тимошенко.

Чому діти ненавидять ТЦК?

"Звісно, є якісь уже усталені уявлення в усьому суспільстві і, напевно, через дорослих транслюється якесь зневаження до ТЦК", — сказала Єлена Парфенова.

Вона зазначила, що її здивувала реакція суспільства, коли всі говорять тільки про побиття військового, тоді як вона ставить питання, чи нормально, коли на святі з написом "Love is" демонструється сценка з побиттям людини.

"Отже, якщо говоримо про військового, то всіх це обурило, а якби це був лікар, наприклад, або якщо б про продавця була сценка, це б нормально сприймалося? Проблема в тому, що ми толерантно ставимося до насильства, побиття і все це через такі форми. Уразив сміх, веселощі під час цього спектаклю. І здивувало те, що жоден дорослий не зупинив це дійство. Багато, знаєте, моментів, які викликають не те, що обурення, а величезне здивування", — пояснила вона.

Психолог Катерина Гольцберг вважає, що діти можуть ненавидіти ТЦК через своїх батьків, які транслюють їм цей наратив.

Парфенова вважає, що це дзвіночки, які суспільство повинно осмислити і зробити висновки. Для того, щоб не було подібних інцидентів, на її думку, потрібно проводити зустрічі школярів з військовими, які були безпосередньо на фронті. Це мають бути відверті розмови про те, що відбувається за 500 кілометрів від Києва, пояснення, що таке війна, через що проходять чоловіки і жінки.

За її словами, реальні історії є найбільш вражаючими для молоді, в результаті діти будуть сприймати військовий обов'язок через "інші речі".

Психолог Гольцберг вважає, що в подібних випадках важливо відразу реагувати, а не чекати, поки "всколихнеться суспільство". Вона зазначила, що ще на заході хтось з учителів повинен був встати і сказати: "Діти, це неправильно, ненормально, ми знаходимося в стані війни і повинні знати, хто наш ворог, — це росіяни, а не ТЦК".

На її думку, слід розповідати про роль ТЦК, що це орган, який має свої повноваження, і пояснювати, чому подібна сценка є неприпустимою.

"Але комунікувати треба відразу, не чекаючи. І ці налаштування повинні бути в самих учителів. Якщо в них їх немає, і вони самі це схвалюють, або батьки, то як може у дітей бути інакше? Діти — це відображення суспільства", — зазначила психолог.

Кого потрібно покарати за сценку в школі №309?

Єлена Парфенова зазначила, що за все, що відбувається в навчальному закладі, відповідає директор. Вона вважає, що директор школи №309 може отримати догану, а далі з нею, швидше за все, не продовжать контракт.

"Це було б логічним якимось виходом з ситуації. Однак це не змінить ситуацію, яка вже є. Сьогодні ми побачили це в 309 школі, а що ще ми не бачили,