субота04 січня 2025
telegraf.org.ua

В Україні з 1 січня 2025 року змінилися умови на ринку обов'язкового страхування автогромадської відповідальності (ОСЦПВ).

Ринок внутрішнього та міжнародного обов’язкового страхування автоцивільної відповідальності власників наземних транспортних засобів (ОСЦПВ та "Зелена картка") з 1 січня 2025 року зазнає значних змін у зв’язку з набранням чинності нового закону. Зокрема, розміри відповідальності та страхових виплат будуть підвищені. У зв'язку з цим очікується також зростання вартості страхових полісів.
С 1 января 2025 года в Украине вступили в силу новые условия для рынка ОСАГО.

Ринок внутрішнього та міжнародного обов'язкового страхування автогромадянської відповідальності власників наземних транспортних засобів (ОСАГО та "Зелена карта") з 1 січня 2025 року зазнає значних змін у зв'язку з набранням чинності нового закону, зокрема, розміри відповідальності та страхових виплат збільшуються. А разом з ними варто очікувати подорожчання страхових полісів.

Так, розмір страхової суми (максимального розміру страхової виплати) за шкоду, завдану майну внаслідок ДТП, підвищується з 160 тис. грн. до 250 тис. грн, а за шкоду, завдану здоров'ю та життю – з 320 тис. грн до 500 тис. грн.

Скасовується франшиза, тобто страхові компанії здійснюватимуть страхову виплату в повному обсязі.

Вводиться вільне ціноутворення договорів страхування. Тепер страхові компанії отримують право самостійно встановлювати ціни як на ОСАГО, так і на "Зелену карту" з урахуванням індивідуальної історії клієнта. З одного боку, це повинно призвести до підвищення вартості полісів на ці види страхування, з іншого – збільшити конкуренцію на ринку, якість послуг, що надаються страховиками.

Вводиться пряме врегулювання для всіх страхових компаній, які займаються ОСАГО. Тепер у разі ДТП отримати відшкодування можна в страховій компанії, в якій придбали поліс. При цьому страховик, щоб зберегти клієнта, буде зацікавлений здійснити його швидше і в необхідному обсязі.

Ще одним приємним нововведенням для автовласників є нарахування страхової виплати без урахування зносу автомобіля. Крім того, як передбачається, страхові компанії будуть стимулювати клієнтів у проведенні виплат безпосередньо на СТО, запропонувавши потерпілому вибрати одне з них в межах 150 км від місця його проживання. Якщо ТС обслуговується "по гарантії", то, за вимогою потерпілого, повинен бути визначений авторизований сервісний центр відповідного виробника. Для транспортних засобів, які використовуються менше п'яти років, а також автомобілів старшого віку, але обслуговуваних на спеціалізованих гарантійних техстанціях з підтвердженням цього, розрахунок вартості ремонту буде проводитися, виходячи з вартості нових оригінальних запчастин. Якщо автомобілі не належать до вищезазначених категорій, то вартість ремонту може виходити з аналогічних деталей для відновлення. Принцип нового закону – це відновлення до стану, яке було до ДТП.

У разі відмови потерпілого від здійснення оплати на СТО, така виплата здійснюється страховиком або МТСБУ на банківський рахунок потерпілого.

Також з 1 січня скасовується ліміт страхового відшкодування за "європротоколом", який наразі становить 80 тис. грн. Тепер він буде в межах страхової суми, якщо НБУ не встановить максимальні розміри виплати.

Вводиться заборона на наявність двох полісів "автогромадянки", і реальним вважається той, який був укладений останнім.

З початку 2025 року, відповідно до закону, також змінюються умови для пільгової категорії громадян шляхом введення 50%-ної знижки на один поліс ОСАГО для всіх категорій пільговиків, включаючи учасників бойових дій, постраждалих учасників Революції Гідності, осіб з інвалідністю внаслідок війни. Наразі в парламенті зареєстровано три законопроекти, два з яких пропонують зберегти раніше діючу безкоштовну норму, тоді як третій передбачає її збереження до 30 червня 2025 року, тобто до моменту врегулювання всіх необхідних питань.

Також з 1 січня 2025 року наявність полісу "автогромадянки" є обов'язковою для мопедів, а також усіх транспортних засобів, призначених для перевезення пасажирів, вантажів і багажу, пошти, обладнання тощо, внесених до Єдиного державного реєстру транспортних засобів, передбачених законом "Про дорожній рух".

Вже з початку 2025 року змінюються підстави для дострокового розірвання договорів ОСАГО. Це стає можливим за згодою страховика та страховика, за ініціативою кожної зі сторін, в односторонньому порядку за письмовою вимогою страховика у разі угону або втрати автотранспорту, а також у разі укладення нового договору страхування, крім договорів "Зелена карта".

Також скасовується діюча наразі норма про те, що страховик може припинити договір у разі, якщо вже сплатив суму ліміту за шкоду, завдану життю, здоров'ю та майну. Тобто, якщо автомобіль кілька разів за рік потрапив у ДТП, договір все рівно діє, і страховик зобов'язаний платити. Проте в майбутньому це може вплинути на визначення ціни на "автогромадянку" для такого клієнта.

Щодо знищених внаслідок страхового випадку ТС, новий закон чітко передбачає, що пріоритетом для визначення вартості автомобіля після ДТП є аукціон онлайн. Крім того, в новому законі закріплена опція, раніше діюча, що страховик за домовленістю з потерпілим може сплатити повну вартість автомобіля в ДТП, але при цьому всі його залишки переходять страховикові.

Також з 1 січня розширюється можливість перевірки наявності полісу ОСАГО, зокрема Національною поліцією в випадках нагляду за дорожнім рухом (в т.ч. шляхом автофіксації), Державною прикордонною службою України в місцях здійснення прикордонного контролю незалежно від належності та місця реєстрації транспортного засобу. Крім того, перевірку наявності "автогромадянки" тепер буде здійснювати "Укртрансбезпека" при здійсненні державного нагляду (контролю).

Що стосується "Зеленої карти", то з 1 січня 2025 року її дія починається лише на наступний день після оформлення та внесення в Єдину централізовану базу даних МТСБУ.